fbpx

Het belang van passend kleurgebruik in je logo en huisstijl

Het gebruik van bij je bedrijf passende kleuren in je logo en huisstijl is belangrijker dan je misschien denkt. Kleuren zijn namelijk niet alleen belangrijk voor de herkenbaarheid van je bedrijf, maar hebben ook een aanzienlijke invloed op hoe klanten je identiteit en betrouwbaarheid ervaren. We koppelen automatisch verschillende emoties aan bepaalde kleuren. Met het juiste kleurgebruik in je logo en huisstijl ben je dus niet alleen makkelijk herkenbaar, maar kun je ook effectief een boodschap overbrengen. 

 

Welke kleuren passen het beste bij jouw bedrijf?

Voordat je de kleur voor jouw logo, website en huisstijl gaat bepalen is het handig om eerst een aantal zaken voor jezelf op een rijtje te zetten. Geef bijvoorbeeld eens antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is het doel, de missie en visie van jouw bedrijf?
  • Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf?
  • Wat wil je uitstralen naar je klanten toe?

Vervolgens kun je gaan kijken naar de betekenis van verschillende kleuren. Hieronder zetten we de betekenis van een aantal basiskleuren voor je op een rijtje en welke emoties of associaties deze kleuren bij de meeste mensen oproepen.

Rood
Rood is een opvallende kleur die veel emoties oproept. Rood straalt energie, passie en kracht uit en staat voor leiderschap. Deze kleur wordt bijvoorbeeld vaak in de politiek gebruikt. Denk maar eens aan het logo van de SP of de vele rode stropdassen die gedragen worden bij belangrijke debatten. Maar rood roept ook een gevoel van honger op en komt daarom ook veel voor in het beeldmerk van fastfoodketens.

Blauw
Blauw is de meest gebruikte kleur in logo’s en dat is niet zomaar. Blauw straalt namelijk professionaliteit, loyaliteit en kalmte uit en staat voor betrouwbaarheid. Deze kleur zie je dan ook veel terug in de zakelijke dienstverlening en bij overheidsbedrijven, zoals de belastingdienst. Maar let op, want met blauw kun je ook snel afstandelijk overkomen.

Oranje
Oranje is een vrolijke kleur die de aandacht trekt. Oranje staat voor jeugdigheid, innovatie en betaalbaarheid. De kleur oranje heeft over het algemeen een vriendelijke uitstraling en zorgt, voornamelijk in Nederland, voor associaties met onder andere het Koningshuis en voetbal.

Groen
Groen is een verfrissende kleur die vaak direct geassocieerd wordt met de natuur. Groen straalt harmonie en rust uit en staat voor duurzaamheid en behulpzaamheid. Groen is een zeer geschikte kleur voor jouw bedrijfslogo wanneer je veel waarde hecht aan duurzaamheid en MVO.

Paars
Paars is een creatieve kleur die luxe en spiritualiteit uitstraalt. Paars staat ook voor energie en daadkracht. Deze kleur wordt vaak gebruikt in het onderwijs en bij schoonheidssalons en beauty producten. 

Grijs
Grijs is een rustige, zakelijke kleur die intelligentie, evenwicht en kundigheid uitstraalt. Eén van de bekendste grijze logo’s is die van het merk Apple. Grijs wordt ook vaak gebruikt als basiskleur omdat het de kleur ernaast versterkt.

Kleur bepalen
Nu je de kleuren en hun betekenissen zo op een rijtje ziet staan heb je misschien al meteen ideeën voor het kleurgebruik van jouw bedrijfslogo. Gebruik niet teveel verschillende kleuren voor je logo en huisstijl. Dit zorgt vaak voor chaos en maakt het moeilijker om je bedrijf te herkennen. Wist je bijvoorbeeld dat de meest succesvolle logo’s uit twee kleuren bestaan? Je kunt dus het beste voor één basiskleur gaan en deze ondersteunen met maximaal twee andere kleuren. Trek de door jouw gekozen kleuren vervolgens consistent door op je website, briefpapier, brochure, flyers en bij de bedrukking van verpakkingen of bedrijfskleding. Om je huisstijl te bewaken en elk nieuw ontwerp van dezelfde kleuren te voorzien, is het handig alle kleurcodes in een huisstijlgids vast te laten leggen.

Onthoud dat het kleurenschema je op weg kan helpen, maar geen bepalende factor is voor de succes van je bedrijf. Met goed gekozen kleuren kun je de gevoelswaarde van je merk versterken en je identiteit optimaliseren. Maar soms kiest een klant ook gewoon op basis van zijn of haar persoonlijke gevoel en daar kan geen kleurenonderzoek tegenop.

Reacties

 

 

Creatieve student gezocht?

Plaats nu gratis jouw opdracht